Vi fremstår som idioter
torsdag 10. desember 2009

Så skjedde det igjen - en stor andel av stortingsrepresentantene har med seg telefon eller kamera og tok villig bilder av alt og alle under fredsprisutdelingen. Det på tross av klare formaninger om å skru av mobilen og å ikke bruke kamera.

 

Det er påfallende at det er på siden med det offisielle Norge at bildene tas og siden med diplomatene og Obamas gjester forholder seg sivilisert.

 

Dette er nøyaktig det samme som skjedde på sist middag på Slottet (ikke bare sist...).

 

Hvorfor er det så vanskelig å holde seg i skinnet og ha normal folkeskikk? Det kan umulig være så stas å ha et mobilbilde med Obama (eller Will og Jada Smith) 30 meter unna helt ute av fokus.

 

Jeg mener at den utstrakte mobil- og kamerabruken undergraver vår verdighet og legitimitet som stortingsrepresentanter. Ja, faktisk mener jeg at det får oss mest til å fremstå som idioter og tullinger som ønsker å forevige vår korte stund i rampelyset.




kommentarer (35)
RSS kommentarer
1. 10-12-2009 19:03
Hvem er det dere representerer?
Norges befolkning har stemt frem disse menneskene i tro på ar de vil representere oss på en god måte. Representantene er der i from av sitt yrke som folkevalgte og får også betalt for jobben de skal gjøre. Av alle større og mindre jobber vi som befolkningen setter våre politikere til - så må dette være en av de letteste. Eneste vi ønsket i dag var at de skulle være "representative" for vår nasjon i antrekk og oppførsel. - Ikke alle leverte 
 
Politikerne skulle være der som politikere - ikke som pr kåte privatpersoner. Det er derfor intet mindre enn skandaløs oppførsel å benytte anledningen til å ta personlige bilder fremfor å gjøre jobben de ble betalt for. At enkelte politikere har skrevet blogg om hvordan de fniste når will smith kom forbi synes jeg er pinlig. Mon tro om Margareth Thatcher hadde gjort det samme? 
 
Stå på Gittmark
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.
2. 10-12-2009 19:26
Hvem er det dere representerer?
Bra, Petter. 
 
Heller ikke god reklame for kollegene dine som er sure fordi de ikke skal på banketten - "det er jo vi som har utpekt komiteen som har gitt Obama prisen". Synd at de tre måneder etter valget allerede har glemt hvem som har valgt dem. I all beskjedenhet: Det er det jeg og en del andre hundretusener som har gjort.
Gjest
abc
3. 10-12-2009 20:22
Hvem er det dere representerer?
Jeg er enig i det du skriver..
Gjest
Arne
4. 10-12-2009 20:41
Hvem er det dere representerer?
Fullstendig enig, takk. Det er vel sånn vi er i Norge, men det blir jo ganske "smått". Skikkelige "statsmenn" det her.
Gjest
Jens
5. 10-12-2009 21:25
Hvem er det dere representerer?
Jeg støtter deg i refsen av dine kolleger. Dannelse og representativitet i slike situasjoner må være et minstekrav. Selv om stortingsrepresentanter er mennesker så har man en helt spesiell stilling, dere er 169 av 4,7 millioner mennesker som får muligheten til å være de som skal representere folket og lage landets lover. Det er ingen liten oppgave- dere er fremste av likemenn og denne oppgaven må utføres med verdighet.
Gjest
Student
6. 10-12-2009 21:36
Hvem er det dere representerer?
Du har helt rett. Dessverre skjemmer disse idiotene ikke bare ut seg selv, men også den nasjonen de er valgt ut til å representere. 
 
Idag skammer jeg meg over å være norsk.
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.
7. 10-12-2009 22:09
Hvem er det dere representerer?
Herlighet, det høres jo helt utrolig ut. 
Nei, dette var rett og slett flaut. 
 
Hadde forstått om det var ungdommer som gjorde dette, men voksne mennesker, spesielt representanter fra det offentlige Norge, burde vist bedre.  
Er tross alt noe som heter takt og tone, eller er det helt glemt?
Gjest
Meyer
8. 10-12-2009 22:20
Hvem er det dere representerer?
Latterlig oppførsel!Smålig og flaut!
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.
9. 10-12-2009 22:31
Hvem er det dere representerer?
Fullstendig enig! Det er pinlig at man skal måtte oppføre seg som fjortiser straks det kommer celebriteter fra utlandet. Obama (eller hvem celebriteten måtte være) mister garantert mye av sin respekt på det profesjonelle plan overfor de personer som driver på slit, og det gir et flaut inntrykk av det norske statsapparat.  
Har aldri lagt merke til deg i rikspolitikken før Gitmark (og jeg er over normalt interessert) men her scorte du et stort poeng! Keep it up!
Gjest
Øyvind
10. 10-12-2009 22:59
Enig
Bra utspill. Pinlig å være norsk. Selv om de er amerikanske, kjente og heter Barrack og Will, så er de bare mennesker de også.
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.

Så skjedde det igjen - en stor andel av stortingsrepresentantene har med seg telefon eller kamera og tok villig bilder av alt og alle under fredsprisutdelingen. Det på tross av klare formaninger om å skru av mobilen og å ikke bruke kamera.

 

Det er påfallende at det er på siden med det offisielle Norge at bildene tas og siden med diplomatene og Obamas gjester forholder seg sivilisert.

 

Dette er nøyaktig det samme som skjedde på sist middag på Slottet (ikke bare sist...).

 

Hvorfor er det så vanskelig å holde seg i skinnet og ha normal folkeskikk? Det kan umulig være så stas å ha et mobilbilde med Obama (eller Will og Jada Smith) 30 meter unna helt ute av fokus.

 

Jeg mener at den utstrakte mobil- og kamerabruken undergraver vår verdighet og legitimitet som stortingsrepresentanter. Ja, faktisk mener jeg at det får oss mest til å fremstå som idioter og tullinger som ønsker å forevige vår korte stund i rampelyset.




kommentarer (35)
RSS kommentarer
11. 10-12-2009 22:59
Enig
Voksne folk burde vite bedre enn slik oppførsel.
Gjest
Lars
12. 10-12-2009 23:01
Enig med Gitmark
Herregud så flaut. Og typisk nok innser de ikke hvor fjollete og umodent det virker etterpå engang! 
For noen nek. :upset
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.
13. 11-12-2009 00:04
Helt enig med deg!
Jeg tror Obama er lettet når han går ombord i Airforce One og forlater dette nisselandet.
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.
14. 11-12-2009 00:18
Helt Enig med deg.
Det er rett og slett pinlig, og jeg blir flau på deres vegne. Jeg leser at flere av dem har stått fram i etterkant og tilogmed forsvart både mobilfotograferingen og fjortisaktige twitter innlegg. Og disse skal representere det norske folk? :? :x
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.
15. 11-12-2009 00:24
Arrogante fjols?
hehe, det er nesten komisk hvordan enkelte av landet rikspolitikere hyller seg selv inn i et ufortjent "høytidelig slør". 
 
Jeg har truffet rikspolitikere som er som folk flest, alkoholikere, pillemisbrukere, narkomane, psykisk syke, late, frekke, arrogante, osv.  
 
Hvorfor skal de ikke kunne få oppføre seg som de pleier, bare fordi Obama Hussein Barrack er her? Obama selv har f.eks. heller ikke lagt skjul på at han har vært narkotikamisbruker. 
 
På tide at rikspolitikerne tar av sin selvpåtatte glorie og erkjenner at de er som folk flest.
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.
16. 11-12-2009 00:26
Arrogante fjols?
Jeg er veldig veldig enig i det du sier. De fremstår som en gjeng idioter. Jeg tar aldri frem mobilen og knipser "kjendiser" uansett hvem det er. Spesielt i jobbsamenheng, Virker regelrett uproft. Synes du bør ta opp dette her i stortinget. Hadde noen ansatte hos oss gjort dette, så hadde de fått reprimande og kanskje sparken.
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.
17. 11-12-2009 02:37
Enig, men
Er det noe bedre å henge ut kollegaer gjennom en offentlig men uformelt skrevet blogg?
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.
18. 11-12-2009 02:59
!
Bra skrevet, helt på sin plass. Og hvem vet, kanskje en gang i fremtiden så vil velgerene vektlegge troverdighet og stemme deretter.
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.
19. 11-12-2009 03:41
!
Hehe, Gittmark, du er nok et PR-geni... 
 
Du driter i å ta bilder selv, for du vet at norges-pressen gjør det for deg.. 
 
Men du understreker din tilstedeværelse ved å henge ut dine kolleger, og poengtere at "jeg var der da det skjedde, men jeg tok ikke bilder selv..." 
 
Prøv å skaffe deg et politisk poeng istedet...
Gjest
Knut
20. 11-12-2009 05:09
laboratorietekniker
Jeg skjønner hva du mener. Men jeg hadde gjort akkurat det samme som alle andre. TATT bilde av Obama. Selv om gal knipsing med mobiler ol. så er det bare nesten en gang i livet vi i Norge får muligheten til å ha en så viktig person tilstede. Og jaggu hadde jeg også prøvd å tatt et bilde eller 10. Dette er stort for oss nordmenn og jeg skjønner ikke helt denne survingen. Som en av de Norske gjennomsnitts borgere så hadde jeg jammen prøvd å få med et minne hvis jeg også var tilstede!!!!
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.

Så skjedde det igjen - en stor andel av stortingsrepresentantene har med seg telefon eller kamera og tok villig bilder av alt og alle under fredsprisutdelingen. Det på tross av klare formaninger om å skru av mobilen og å ikke bruke kamera.

 

Det er påfallende at det er på siden med det offisielle Norge at bildene tas og siden med diplomatene og Obamas gjester forholder seg sivilisert.

 

Dette er nøyaktig det samme som skjedde på sist middag på Slottet (ikke bare sist...).

 

Hvorfor er det så vanskelig å holde seg i skinnet og ha normal folkeskikk? Det kan umulig være så stas å ha et mobilbilde med Obama (eller Will og Jada Smith) 30 meter unna helt ute av fokus.

 

Jeg mener at den utstrakte mobil- og kamerabruken undergraver vår verdighet og legitimitet som stortingsrepresentanter. Ja, faktisk mener jeg at det får oss mest til å fremstå som idioter og tullinger som ønsker å forevige vår korte stund i rampelyset.




kommentarer (35)
RSS kommentarer
21. 11-12-2009 06:13
laboratorietekniker
Umiddelbart kan det virke ekstremt uhøflig og respektløst, men man må prøve å unnskylde de folkevalgte. De hadde vel ikke sett en mørkhudet før, og trodde de var i en slags zoologisk hage. Eller kanskje de har biinntekter som paparazzi-.fotografer.
Gjest
NN
22. 11-12-2009 06:51
laboratorietekniker
Er det mulig!! Som en av de helt vanlige, dødlige og jordnære nordmenn som jeg er, så er det vel helt naturlig at vi vil ha minner fra ting som ikke skjer så ofte her oppi dette nisselue landet. Hadde du vært tilstede å kunne knipset et bilde så hadde du jaggu gjort det. Da kunne du skrytet av det til alle dine bekjentskaper i lang tid framover. Det er sånn vi Norske menn og kvinner er. Det har ikke noe med fargen på huden til noen. Det er en status med å skryte av ting som er stort!!! IDIOT!!
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.
23. 11-12-2009 07:12
Som forventet
Enig i hvert ord i denne bloggen. Og hva skal man egentlig forvente når en betydelig del av nasjonalforsamlingen nå består av partibroilere som mestedels ser sin virksomhet som personlig karriere og personlig opplevelse, fremfor et samfunnsverv?
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.
24. 11-12-2009 07:48
Klossete adferd
Helt enig. Mobil- og kamerabruk er helt ute av proposjoner. Man går glipp av den egentlige begivenheten mens man ser inn i et kamera, og man sjenerer andre med sin klumsete adferd.  
 
I det store og det hele, er mobilen blitt et irritasjonsmoment utover alle grenser, hvor folk forsløpler omgivelsene med deres egne likegyldigheter. Hva med å begynne å se hverandre i øynene igjen og si goddag, fremfor å gjemme seg bak mobilkameraer og klamre seg til tlf. samtaler i det offentlige? Det kan kun bli bedre, og forhåpentlig for vi, om et par år, innarbeidet mobilpli i alle befolkningslag, også hos stortingsmedlemmer.
Gjest
Kjell Hansen
25. 11-12-2009 08:09
Ikke til å tro
Slike ting blir bare flaut og trist. Her har man hele verdens søkelys mot seg og våre folkevalgte oppfører seg som tenåringer på en sommergrillfest. Mister respekten for slike folk desverre.
Gjest
petter
26. 11-12-2009 08:48
Re-turds
Hvis politikere utgjør et tverrsnitt av den generelle befolkningen, vil det neppe overraske at de oppfører seg som idioter.
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.
27. 11-12-2009 09:12
Veldig bra
Veldig bra at du forteller sannheten. Vi trenger flere som kan gi sannheten til folket. 
 
Noen andre her mener du burde få deg en politisk sak. Har du vurdert å se på global climate controversy? http://en.wikipedia.org/wiki/Global_warming_controversy
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.
28. 11-12-2009 09:58
Underdanighet
At dette er uhøflig er en sak. Mye verre er det at de folkevalgte viser en så til de grader underdanig holdning til representanter for en fremmed makt.  
 
Pinlig og skadelig for Norges omdømme som en selvstendig stat hvis stemme skal tas seriøst i internasjonale forhandlinger og relasjoner.
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.
29. 11-12-2009 10:29
Enig så enig
Stortingsrepresentantene fremtstår som en gjeng fjortiser der de higer etter å vise verden at de faktis var blant de utvalgte som fikk se "the man". Både twitring og kamerabruk vitner om en gjeng uten folkeskikk og integritet. Flott at du lager oppmerksomhet rundt dette!
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.
30. 11-12-2009 11:51
Enig så enig
Ehm... Er det ikke et bilde av Gitmark sammen med Angela Merkel jeg ser øverst på denne siden, og et sitat som startet: "Visste du at: jeg traff Ronald Reagen?" Da må jeg si at blogginnlegget blir stilt i et litt underlig lys...
Gjest
Kristin

Så skjedde det igjen - en stor andel av stortingsrepresentantene har med seg telefon eller kamera og tok villig bilder av alt og alle under fredsprisutdelingen. Det på tross av klare formaninger om å skru av mobilen og å ikke bruke kamera.

 

Det er påfallende at det er på siden med det offisielle Norge at bildene tas og siden med diplomatene og Obamas gjester forholder seg sivilisert.

 

Dette er nøyaktig det samme som skjedde på sist middag på Slottet (ikke bare sist...).

 

Hvorfor er det så vanskelig å holde seg i skinnet og ha normal folkeskikk? Det kan umulig være så stas å ha et mobilbilde med Obama (eller Will og Jada Smith) 30 meter unna helt ute av fokus.

 

Jeg mener at den utstrakte mobil- og kamerabruken undergraver vår verdighet og legitimitet som stortingsrepresentanter. Ja, faktisk mener jeg at det får oss mest til å fremstå som idioter og tullinger som ønsker å forevige vår korte stund i rampelyset.




kommentarer (35)
RSS kommentarer
31. 11-12-2009 15:19
Til Kristin
Helt riktig, jeg har bilder av meg selv med en rekke mer eller mindre kjente personer. Forskjellen er at fotograferingen var en del av programmet. Flere av bildene er fra deres fotografer og jeg har fått bildene i ettertid. Ingen av bildene med meg og kjente personer har vært tatt av mitt kamera.  
 
Og møte med Ronald Reagan var at jeg besøkte naboen hans i LA og ble invitert over i hagen hans. 
 
Så jeg vil mene at det er en forskjell.
Gjest
Peter S Gitmark
32. 11-12-2009 16:02
Til Kristin
"Ehm... Er det ikke et bilde av Gitmark sammen med Angela Merkel jeg ser øverst på denne siden, og et sitat som startet: "Visste du at: jeg traff Ronald Reagen?" Da må jeg si at blogginnlegget blir stilt i et litt underlig lys..." 
 
Hehe, godt poeng,.... nesten. Forøvrig er det vel Maggie? 
Men Gitmark setter fingeren på noe viktig, når stortingsmenn- og kvinner samt deler av regjeringen logrer og klynker slik i sin servile, nesegruse beundring for Obama så kan man jo undre seg på hvilket inntrykk Obama sitter igjen med. Og hvordan kan man etter dette legge press på USA i feks klima spørsmål og andre "ubehagelige" saker der det kreves at de samme regjerings og stortingsrepr. har en fast og bestemt holdning? 
 
I tillegg er det respektløst, uhøflig og flaut!
Gjest
Rolf
33. 11-12-2009 16:14
Jeg er en av idiotene
Jeg er usikker på om vi var på samme prisutdeling.... Har skrevet en kommentar om ditt utspill på http://nr116.blogspot.com  
 
Utspillet er like håpløst som Høyreutspillet om at Obamas korte besøk svekket fredsprisen.  
 
Litt mer humør :)
Gjest
Geir Pollestad
34. 11-12-2009 22:51
Jeg er en av idiotene
Amen til det!
Gjest
Denne e-postadressen er beskyttet mot programmer som samler e-postadresser, du må slå på Javascript for å kunne se den.
35. 12-12-2009 15:01
Idiotar
Sjølvsagt framstår dei fleste representantane som idiotar, dei skal då representere breidda i folket! Desse mobilbileta skulle vel diverse repr legge ut på twitter. For ein gjeng.
Gjest
KR

Powered by AkoComment Tweaked Special Edition v.1.4.6
AkoComment © Copyright 2004 by Arthur Konze - www.mamboportal.com
All right reserved